Nissan'da Şok Gelişme! 67 Yıllık Ana Fabrika Kapanıyor!
Nissan, 1961 yılından beri hizmet veren ve 'ana fabrika' olarak anılan ünlü Oppama tesisinin Mart 2028'de kapanacağını resmi olarak açıkladı. 67 yıllık geçmişiyle 17,8 milyon araç üreten bu tesisin kapatılması, şirketin global ölçekte 7 fabrikayı kapatıp 20.000 kişiyi işten çıkaracağı zorlu yeniden yapılanma sürecinin en belirgin adımı olarak değerlendiriliyor.

Japon otomotiv devi Nissan, 1961 yılından beri faaliyette olan ve "ana fabrika" olarak anılan ikonik Oppama tesisinin kapatılacağını Mart 2028'de gerçekleşeceğini resmen açıkladı. 67 yıllık tarihiyle markanın simgesi haline gelen bu tesis, bugüne dek 17,8 milyonun üzerinde araç üretimi gerçekleştirdi. Tesisin kapanması, şirketin dünya genelinde 7 fabrikayı devre dışı bırakıp 20.000 kişiyi işten çıkaracağı büyük bir yeniden yapılanma planının en somut adımı olarak değerlendiriliyor.
BİR DÖNEMİN SONA ERİŞİ: "ANA FABRİKA" NEDEN KAPANIYOR?
Nissan'ın "anne fabrika" (mother plant) olarak tanımladığı Oppama tesisi, Ekim 1961'de açıldığında, Japon otomotiv endüstrisinin küresel hedeflerinin bir sembolüydü. Bu tesis, milyonlarca araç üretiminin yanı sıra, 2010 yılında dünyanın ilk seri üretim elektrikli aracı olan Nissan LEAF'i üretime alarak bir devrime de imza atmıştı. Ancak bu görkemli geçmiş, şirketin "Re:Nissan" adını verdiği küresel yeniden yapılandırma planıyla birlikte acı bir sona yaklaşıyor.
Şirket yetkilileri, bu kararlarını üretim kapasitesi, maliyet etkinliği ve yatırım potansiyeli gibi unsurlar üzerine inşa ettiklerini belirterek, üretimin daha modern olan Kyushu tesisinde toplanmasının "en mantıklı çözüm" olduğunu ifade ediyor. Fakat sektör uzmanları, yıllık 240.000 araç kapasitesine sahip olan tesisin yaşlanan alt yapısı ve azalan satışlar sebebiyle verimliliğin düşmesi, bu kapanmanın Nissan'ın girdiği derin ekonomik krizin kaçınılmaz bir sonucu olduğunu vurguluyor.
HANGİ MODELLER ETKİLENECEK, ÜRETİM NEREYE İTALET EDİLECEK?
Kapatma kararı, Oppama tesisinde mevcut ve gelecekte üretilecek tüm modelleri doğrudan etkileyecek. Resmi açıklamalara göre, fabrikada hali hazırda üretilen Nissan Note ve Note Aura modellerinin üretimi durdurulacak. Bu araçların yanı sıra gelecekte planlanan diğer modellerin üretimi de, şirketin güney Japonya'daki Nissan Motor Kyushu fabrikasına aktarılacak.
Nissan, bu kararın yalnızca araç üretim tesisini kapsadığını, Oppama bölgesindeki diğer önemli birimlerin ise faaliyetlerine devam edeceğini vurguladı. Bu birimler içerisinde Nissan Araştırma Merkezi, GRANDRIVE test pisti, çarpışma testi tesisi ve Oppama Rıhtımı yer alıyor.
NISSAN'IN KÜRESEL KRİZ STRATEJİSİ: 20.000 KİŞİ İŞSİZ, 7 FABRİKAYA KİLİT
Oppama fabrikasının kapanması, Nissan'ın küresel ölçekte karşılaştığı daha derin bir krizle baş etme çabasının sadece bir parçasıdır. Şirket, Re:Nissan planı çerçevesinde köklü adımlar atmaktır:
Küresel üretim kapasitesi (Çin hariç) 3,5 milyon adetten 2,5 milyon adede indirilecektir.
Dünya çapındaki 17 üretim tesisi 10'a düşürülecek, yani toplamda 7 tesis kapanacaktır.
2024 ve 2027 mali yılları arasında küresel iş gücünün yaklaşık %15'ini temsil eden 20.000 personelin işine son verilecektir.
Bu sert tedbirler, Nissan'ın özellikle ABD ve Çin gibi önemli pazarlarda karşılaştığı satışlardaki düşüş, artan borç yükü ve kar marjlarının iyileştirilmesi mecburiyeti altında alınmıştır.
CEO'DAN İLK YORUM: "ZOR AMA KAÇINILMAZ BİR KARAR"
Karardan sonra bir açıklama yapan Nissan CEO'su Ivan Espinosa, durumun ciddiyetini gözler önüne seren bir dil kullandı. Espinosa, "Bugün Nissan olarak zor, fakat kaçınılmaz bir karar aldık. Bu ne bana ne de şirkete kolay gelmedi; ancak mevcut zorlukların üstesinden gelmek ve sürdürülebilir bir gelecek oluşturmak adına hayati bir adım olduğuna inanıyorum." şeklinde konuştu. Espinosa, Oppama tesisinin mirasının devam edeceğini ve şirketin yerel topluma desteğinin süreceğini de belirtti.
YEREL EKONOMİ VE 2.400 ÇALIŞANIN GELECEĞİ
Alınan kararın en büyük yükü, fabrikanın bulunduğu Yokosuka kenti ve Kanagawa bölgesine yükleneceği aşikar. Tesis içerisindeki yaklaşık 2.400 çalışanın geleceği belirsizliğini koruyor. Nissan, mevcut çalışanların 2027 mali yılının sonuna kadar işten çıkarılmayacağını ve sonrası için sendikayla acilen görüşmelere başlayacaklarını açıkladı. Ancak bu durum, binlerce tedarikçi ve fabrikanın etrafındaki ekosistem için belirsizlik yaratıyor.