Tesla ve Volkswagen'i Geride Bırakan Bu Araba Modeli Rekor Üstüne Rekor Kırıyor!
Çin merkezli otomobil üreticileri, hız, esneklik ve teknolojik gelişmelerle küresel pazarda etkileyici bir yükseliş gösteriyor. Chery ve BYD gibi markalar, geleneksel oyuncuları geride bırakarak sektörde liderlik pozisyonuna ulaştı.

Ekim 2023'te, Çinli otomotiv üreticisi Chery, mühendis ve tedarikçilerini Şandong eyaletindeki Zhaoyuan test alanına yönlendirdi. Şirketin Avrupa pazarı için stratejik öneme sahip Omoda 5 SUV modelinin süspansiyon ve direksiyon sistemleri, sadece altı haftalık bir süreçte yeniden tasarlanarak Avrupa'nın yollarına uygun duruma getirildi.
Chery’nin araç dinamiği uzmanı Riccard Tonelli, bu durumu “Bir Avrupa markasıyla bu denli kısacık bir zaman diliminde ilerlemek pek olası değil” şeklinde değerlendirdi. Tonelli, Batılı markaların benzer optimizasyonları gerçekleştirmek için genellikle bir yıldan fazla zaman harcadıklarını vurguladı.

GELİŞİM SÜRELERİNDE SÜRAT
Çinli otomobil üreticilerinin sektördeki en dikkat çekici özelliklerinden biri, geliştirme süreçlerini hızlı bir şekilde tamamlayabilmeleridir. Danışmanlık şirketi AlixPartners'a göre, Çin merkezli hibrit ve elektrikli araç modelleri ortalama 1,6 yıl içinde pazara sunulurken, Batılı üreticilerin bu süreci 5,4 yıla kadar uzatmaları söz konusu olabiliyor. Çinli firmalar, daha az prototip üretimi ve daha kapsamlı yapay zeka simülasyonları sayesinde hem zamandan hem de maliyetten önemli tasarruflar sağlıyorlar.
ÜRETİMDE ÖNE ÇIKTILAR
BYD, Çin’in en büyük elektrikli araç üreticisi konumuna yükselirken, Chery de ülkenin önde gelen otomobil ihracatçısı haline geldi. Şirketin uluslararası operasyonlardan sorumlu yöneticisi Peter Matkin, Çinli mühendislerin haftada 6 gün ve günde 12 saat çalıştığını belirterek, “Küresel üreticiler, karşılaştıkları durumu tam olarak kavrayamıyorlar” ifadelerini kullandı.
2024 yılı itibarıyla BYD ve Chery’nin global satışlarında %40’a kadar bir artış görülürken, Tesla tarihinde ilk kez yıllık satış kaybı yaşadı. Uzmanlar, bu durumu markanın yenilikçilik hızındaki düşüşle ilişkilendiriyor ve Çinli rakiplerine göre daha yavaş kaldığını belirtiyorlar.

BATILI MARKALAR İŞBİRLİĞİ ARAYIŞINA GİRDİLER
Son dört yılda Volkswagen, Toyota, Honda, General Motors ve Nissan gibi önde gelen otomotiv markalarının Çin'deki satışları 9,4 milyondan 6,4 milyona gerilerken, aynı dönemde Çinli üreticilerin satışları 4,6 milyondan 9,5 milyona yükseldi. Bu gelişmelerin ardından Volkswagen, Çinli Xpeng firmasıyla ortaklık geliştirirken, Toyota ve Stellantis gibi büyük havaalanı balonları da Çinli üreticilerle işbirliğine yöneldi.
Volkswagen’in Çin CEO’su Ralf Brandstaetter, Şanghay Otomobil Fuarı'ndaki açıklamasında, “Çinli bir şirket kadar hızlı ve rekabetçi olmayı amaçlıyoruz” diyerek yeni dönemin yönelimini ortaya koydu.
KALİTEDE GERİ KALMIYORLAR
Euro NCAP verileri, Çinli otomobil üreticilerinin çarpışma testlerinde en üst düzey güvenlik skorlarını aldığını gösteriyor. Kurumun Stratejik Gelişim Direktörü Matthew Avery, “Çinli olmak, düşük kaliteyi simgelemiyor. Tam tersine, bazı markalar rakiplerinden daha yüksek kalite sunabiliyor” şeklinde değerlendirmelerde bulundu.
CHERY’NİN AVRUPA HEDEFİ BÜYÜK
Chery, Avrupa pazarındaki varlığını güçlendirmeyi planlıyor. Şirket, İspanya’da kurulması planlanan fabrikanın yanı sıra, kıta genelinde en az iki yeni üretim tesisi daha açmayı hedefliyor. Chery’nin yöneticilerinden Jochen Tueting, “Avrupa'da güçlü bir oyuncu olmayı istiyoruz” ifadelerini kullandı.
Marka, her modeli için birden fazla dijital tasarım seçeneği sunarak başarısız ürünlerinin yerine yenilerini hızlı bir şekilde getirme yeteneğine sahip. Bu esneklik, Çinli markaların sektördeki dönüşüm yeteneklerini daha da artırıyor.